پشتیبانی : 09146624346
سلام مهمان گرامی !
ورود
ثبت نام

آمار سایت

افراد آنلاین : 4 نفر
اعضای آنلاین : 0 نفر
بازدید امروز : 542 بازدید
بازدید دیروز : 143 بازدید
بازدید این هفته : 938 بازدید
بازدید هفته قبل : 2158 بازدید
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
< >



Google





دوستانی که قسمت اول آموزش را نخوانده اند اینجا را کلیک کنند تا به مشکلی برنخورند.

اينبار ميخواهيم توسط ميکرو کاراکتر A را نمايش دهيم بگذاريد ابتدا از روش جاروب سطری شروع کنيم روش کار بدين صورت است که ابتدا از سطر اول شروع کرده و LEDهای لازم را روشن ميکنيم سپس به سطر دوم ميرويم و LED های لازم را روشن ميکنيم تا به سطر آخر برسيم .

توجه کنيد که برخلاف مدار قبلی در اين مدار کاتد LEDها به سطرها و آند آنها به ستونها وصل است برای همين پس ابتدا ولتاژمنفی به سطرها خواهيم داد سپس با ولتاژ مثبت به ستونها LEDهای لازم در هر ستون را روشن ميکنيم.

در ادامه فايل شبيه سازی در پروتيوس و سورس بسکام برنامه را برای دانلود قرار داده ام پس از کسب نتيجه از مدار بايد با تغييرات جزئی در برنامه بتوانيد کاراکتر های ديگری نمايش دهيد.

برای راهنمايی بيشتر همراه برنامه، برنامه ديگری با نامMatnقرار داده ام در آن برنامه چند کاراکتربه ترتيب نشان داده ميشود.

دقت کنيد که برای کاهش حجم گرافيکی برنامه ، در پروتيوس به جای اينکه از 35 عدد LED استفاده کنم از دات ماتريسهای آماده که در پروتيوس وجود دارد استفاده کرده ام اين دات ماتريسها همان LEDها هستند که از داخل به صورت ماتريسی به هم وصل هستند و فقط سطرها و ستونها برای اتصال به ميکرو وجوددارد.

 

توجه: ممکن است که هيچ کاراکتری را به طور دائم روشن نبينيد اين مشکل از حجم گرافيکی زياد برنامه  و ناتوانی پروتيوس در سریع نشان دادن کاراکترهاست که به دليل پايين بودن سرعت CPU شماست! لذا اگر چنين مشکلی بود  فقط ببينيد که مراحلی که گفته شد به درستی انجام ميشود يا نه چون پروتيوس برنامه را به درستی اجرا خواهدکرد منتها با سرعت کمتر .

 

برای جاروب ستونی هم روش کار به همين صورت است منتها شما 5 مرحله خواهيد داشت و در هر مرحله يکی از ستون ها را فعال کرده و LEDهای لازم را روشن خواهيد کرد برای توضيحات بيشتر در فايل زير قسمتی با نامSotonyوجود دارد که همان کاراکتر A را به صورت جاروب ستونی نمايش می دهيم.

 

در انتهای همین پست لینک دانلود قرار دارد

 

 

توجه کنيد که برای سهولت در دانلود فايل را زيپ کرده ام که شما بايد فايل بالا را پس از دانلود، توسط نرم افزارWinrarاز حالت فشردهخارج کنيد.

اين برنامه ها را ميتوانيد به صورتهای مختلف بنويسيد من در برنامه ام از جدول گلايف استفاده کرده ام استفاده از اين روش به خصوص در تابلوهای بزرگتر توصیه می شود زيرا برای هر کاراکتر کدهای خاصی تعريف ميکنيم با اين کاراز شلوغی بيش ازحد برنامه جلوگيری کرده ايم در اينجا من توضيحی در مورد برنامه در جاروب سطری می دهم.

در انتهای برنامه من جدول گلايفی تعريف کرده ام و نام آنراAdelavrگذاشته ام :

Adelavr:

Data &B00100 ,&B01010 , &B10001 , &B11111 , &B10001 , &B10001 , &B10001

در اين جدول هفت تا کد تعريف کرده ام همه کدها برای کاراکتر A است هر کد برایيک سطر از کاراکتر A است.

توسط دستور A=Lookup(x,y) ميتوانيم به جدول گلايف رفته وکد موردنظر را برداريم. Y نام جدول گلايف است و X انديسی برای انتخاب کدها است اگر X=0 باشد با اجرای دستور Lookup اولين کد جدول انتخاب ميشود ويا اگر X=1 باشد دومين کد انتخاب ميشود . کد انتخاب شده در A قرار ميگيرد.

در برنامه دو تا متغيير از نوع بايت به نامهای R , Scan معرفی کرده ايم سپس وارد حلقه نا محدود Do ميشويم در اينجا به متغيير Scan به صورت باينری مقدار 11111110 داده ميشود در ادامه خواهم گفت که چرا اينکار را ميکنيم؟!

حالا وارد حلقه For ميشويم که به تعداد هفت مرتبه عمليات موجود در حلقه For را انجام ميدهد چون هفت سطر داريم و جاروب سطری است لذا بايد هفت مرتبه کار قراردادن کدها را انجام دهيم پس هفت مرتبه برای حلقه For قرار ميدهيم که در هر مرحله يک سطر(Port D) را انتخاب وکد لازم را به ستونها (Port B) ميدهيم.

چون جاروب سطری ست(اسکن سطري) و پورت D به سطرها وصل است لذا می نويسيم:

Portd=Scan  پورت D بايد در هر مرحله فقط يک پين آن در حالت Low وبقيه در حالتHightقرار گيردلذا در مرحله اول بايد به صورت 11111110 باشد برای همين مقدار اوليه متغيير Scan را آن مقدار قرار داديم و حالا آنرا در پورت D قرار داديم در ادامه مينويسيم:

Portb = Lookup(r ,Adelavr)چون در هر بار که پورت D سطری را انتخاب ميکند بايد ستونهايی که لازم است فعال کنيم تا LED مربوطه روشن شود با اين دستورPortbکه به ستونها وصل است کد لازم را از جدول گلايف (که من نام جدول گلايف راAdelavrگذاشته ام) انتخاب ميکند.

چون در اين مرحله مقدار متغيير R صفر است برای همين با دستور Lookup اولين کد در جدول گلايف انتخاب شده و در پورت B قرار داده ميشود چون بايد در مرحله اول يعنی سطر يک ،فقط يک LED روشن شود می بينيد که در اولين کد يعنی 00100 چهار تا صفر داريم و فقط يک عدد 1 داريم تا فقط يک LED که در وسط ساير LEDهاست، روشن شود

حالا توسط دستورWaitms 5 تاخير کوتاهی ايجاد ميکنيم تا LED به اندازه کافی روشن شود و چشممان آنرا ببيند پس از آنPortb=0 نوشته ام تا هر LED که انتخاب شده بود خاموش شود تا به سراغ LEDهای بعدی برويم.

Rotate Scan , Left,1 مقداری که متغيير Scan دارد را يک رديف شيفت ميدهد يعنی مقداری که Scan داشت  11111110 بود يک رديف شيفت پيدا کرده و ميشود 11111101 حالا با دستور Next دوباره به ابتدای حلقه For ميرويم که به دليل تغيير يافتن مقدار متغيير Scan اين بار سطر دوم انتخاب ميشود و در پورت D قرار داده ميشود و چون متغيير R هم يک واحد افزايش يافته و به يک رسيده لذا در دستور lookup دومين کد يعنی کد 01010 از جدول گلايف انتخاب شده و در پورت B قرار داده ميشود .

اين کار کلا هفت مرتبه انجام شده تا تمامی سطرها در کاراکتر A نمايش داده شود سپس  توسط حلقه Do دوباره به متغيير Scan مقدار اوليه قرارداده ميشود و حلقه For دوباره شروع ميشود....

در اينجا ميخوام نكته مهمي رو يادآوري كنم:

اگر واقعا قصد داريد كه برنامه نويسي تابلوروان رو ياد بگيريد به اين نكته توجه داشته باشيد كه اگه برنامه اي كه براي دانلود گذاشتم رو دانلود كنيد و توضيحات رو هم روزنامه وار بخونيد فكر نكنيد كه ياد گرفتيد ! مطمئن باشيد كه اگه كاملا خودتونو با برنامه درگير نكنيد ياد نخواهيد گرفت نترسيد برنامه خراب نميشه شما بايد هر قسمتي از برنامه رو تغيير بدين تا كار تك تك دستورات رو متوجه بشيد .

براي شروع پس از اينكه اين مطلب رو خونديد بايد بتونيد اندازه تابلو رو كمي بزرگتر كنيد!

هر سوال هم داشتيد در انجمنسايت مطرح كنيد.

در ادامه آموزش نکته هايی از تابلوروان خواهم گفت و پس از آن مدار را به صورت عملی خواهيم ساخت و شما خواهيد توانست هر کاراکتری را که بخواهيد به صورت عملی نشان دهيد.

به دليل اينكه اين مقالات ، اطلاعات تجربي من است لذا اگر قصد داريد اين مطالب را در سايت و يا وبلاگ خود قرار دهيد منبع آنرا هم درج كنيد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده برروی کلید G+1 کلیک کنید !

دانلود فایل های پروژه :

دانلود رایگان پروژه
https://pcenter.ir/download/Proteus_tablo.rar
خرید پروژه
کلیه فایل های ضمیمه این پروزه به صورت رایگان قرار داده شده است.
اگر این مطلب برای شما مفید بوده میتوانید با درج لینک سایت ما در سایت یا وبلاگ خود ویا معرفی سایت ما به دوستان خود و یا با روش های پیشنهادی ما از پی سنتر حمایت کنید.
راهنمای پروژه
رمز فایل
www.pcenter.ir
نوشته شده در یکشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۹   توسط Admin   بازدید : 1744
نظر شما :
نام :
ایمیل :
(ایمیل نمایش داده نمیشود)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:Pa :*q :Ow :Be :Sr :?x

کد امنیتی :
برای تعویض عکس کلیک کنید


RSS Feed Site map