پشتیبانی : 09146624346
سلام مهمان گرامی !
ورود
ثبت نام

آمار سایت

افراد آنلاین : 2 نفر
اعضای آنلاین : 0 نفر
بازدید امروز : 539 بازدید
بازدید دیروز : 143 بازدید
بازدید این هفته : 935 بازدید
بازدید هفته قبل : 2158 بازدید
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
< >



Google





 میکروکنترلر چیست ؟؟؟

 

آی سی قطعه ست که با آن میتوان مدارات را ساده تر ، راحتتر وبا امکانات بیشتر طراحی کرد.

آی سی ها دارای مداری داخلی هستند که هر آی سی کار خاص خودش را انجام میدهد درواقع در آیسی نمی توان پایه های ورودی وخروجی را تغییر داد و...

میکروکنترلرها قطعاتی شبیه به آی سی هستند منتها از قابلیتهای بیشماری برخوردارند.

میکروکنترلرها دارای انواع حافظه های Flash , SRAM , EPROM هستند اگر یک میکروکنترلر بخرید و به آن تغذیه بدهید میکرو هیچ عملی انجام نخواهد داد زیرا کاری که میکروکنترلرها انجام میدهند بستگی به برنامه ای ست که به آن ریخته اید پس میکروها بدون برنامه ریزی قبلی هیچ کاری انجام نمیدهند!

پس میکروها قابلیت برنامه ریزی دارند یعنی ما توسط برنامه ای که می نویسیم میگوییم که میکرو چه کاری انجام دهد؟ کدام پایه ها به عنوان ورودی وکدام پایه ها خروجی باشند؟

حتما میپرسید که برنامه چیست و چطور به میکرو داده میشود؟

ابتدا برنامه رادر کامپیوتر توسط نرم افزارهایی مثل Bascom , Code vision , AVR Studio و غیره... مینویسیم برنامه را میتوان به زبانهای مختلفی از قبیل بیسیک ، سی ، اسمبلی و پاسکال نوشت در برنامه نمیتوان هر کلمه ای نوشت! یعنی باید در برنامه از دستورات خاص آن زبان استفاده کرد.

زبان اسمبلی زبان پایه برنامه نویسی است نوشتن برنامه با آن بسیار وقت گیر و مشکل است لذا زبانهای دیگری مانند سی و بیسیک ساخته اند که با آنها نوشتن برنامه راحتتر و شیرین تر است!

نرم افزار Bascom نرم افزاری ست برای کامپایل و پروگرم کردن برنامه ها به زبان بیسیک به کار میرود. نرم افزار Code vision هم این کار را برای برنامه هایی به زبان C (سی) است انجام میدهد و AVR Studio هم كامپايلر قدرتمند ديگر ميباشد.

اگر تاکنون برنامه نویسی را یاد نگرفته اید باید یکی از این زبانها را انتخاب کرده و شروع به یادگیری آن نمایید توصیه من این است که زبان بیسیک (که امكانات خوبي دارد و یادگیری آن برای مبتدیان راحتتر است) را انتخاب کنید و برنامه های خود را توسط نرم افزار بسکام بنویسید. سپس ميتوانيد زبان سي را هم راحتتر ياد بگيريد.

انواع میکروکنترلرها:

میکروها انواع مختلفی دارند : AVR - 8051 - ARM - PIC که یکی پرکاربرد ترین آنها AVR ها هستند و در حال حاضر پيشرفته ترين ميكروكنترلر ARM ميباشد كار با اين ميكروكنترلر  مشكل تر از ديگر ميكروهاي ضعيفتر هست البته براي شروع آموزش آن بهتر است حتما ابتدا با يكي از ميكروكنترلرها آشنايي كامل داشته باشيد.

AVR ها امکانات بیشتری نسبت به 8051 و یا PIC دارند ازجمله سرعت بیشتر (16 برابر 8051 و 4 برابر PIC  ) مدارات داخلی مانند مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) و اسیلاتور داخلی ونیاز به پروگرمر ساده و... میباشد.

در این سایت نوشتن برنامه برای میکروکنترلرهای AVR به زبان بیسیک توسط نرم افزار بسکام آموزش داده خواهد شد.

توجه کنید که اگر برنامه ای را برای میکروهای AVR نوشتید نمیتوانید همان برنامه را برای سری دیگر میکروها مثل 8051 یا بقیه بنویسید لذا  باید میکرو مورد علاقه خود را نیز انتخاب کنید تا برنامه های خود را فقط برای آن بنویسید!

البته خود  AVRها دارای انواع مختلفی هستند که به سه دسته ATtiny , ATmega , AT90S تقسیم میشوند مدت زيادي هم نيست كه سري Xmega هم آمده است كه در آن عيبهاي ميكرو تا حد زيادي برطرف شده و امكانات زيادي هم اضافه شده است البته نگران نباشید زیرا اگر برنامه های را برای AVRها نوشتید میتوانید از آن برنامه در هر میکروی AVR استفاده کنید .(البته با ويرايش در برنامه)

همین موضوع در میکروهای دیگرنیز صدق میکند!

تعداد پورتهای ورودی وخروجی ، مقدار حافظه ها و... در هر میکروی AVR متفاوت است برای همین میکرو ها را دسته بندی کرده اند .

مدل ATtiny میکروهای کوچک AVR هستند که دارای پورتهای کم و حافظه کم هستند.

مدل ATmega میکروهایی با پورت های زیاد و حافظه های بیشتر هستند

مدل AT90S  هم قابلیت های بیشتر از ATtiny و کمتراز ATmega دارند.

مدل Xmega هم پيشرفته ترين سري ميكروهاي AVR است

برای نوشتن برنامه برای AVR باید از نرم افزار Bascom-AVR استفاده کنید همچنین برای نوشتن برنامه برای میکروهای 8051 باید از نرم افزار Bascom-8051 استفاده کنید .

 پروژه

پس از اینکه برنامه ها را در بسکام نوشتید باید توسط بسکام برنامه تان را که به زبان بیسیک است کامپایل کنید (یعنی به زبان ماشین ترجمه کنید) سپس به میکرو بریزید برای توضیحات بیشتر مقاله زیر را بخوانید:

 

آموزش مقدماتی AVR

 

برای آموزش کار با بسکام و پروتیوس هم از این مقاله استفاده کنید

.

آموزش نصب و استفاده از بسکام و پروتیوس


توجه کنید که برای مشاهده آن مقاله ها باید نرم افزارAdobe Reader را در سیستم داشته باشید


لطفا سوالات خود را درانجمنسايت مطرح كنيد تا بهتر بتوان به آن رسيدگي كرد

لطفا با امتياز و نظردادن به پست مارا در ارائه هرچه بهتر مقالات ياري كنيد

به دليل اينكه اين مقالات ، اطلاعات تجربي من است لذا اگر قصد داريد اين مطالب را در سايت و يا وبلاگ خود قرار دهيد منبع آنرا هم درج كنيد.

 

اگر این مطلب برای شما مفید بوده برروی کلید G+1 کلیک کنید !

دانلود فایل های پروژه :

دانلود رایگان پروژه
فایل ضمیمه ای وجود ندارد
خرید پروژه
کلیه فایل های ضمیمه این پروزه به صورت رایگان قرار داده شده است.
اگر این مطلب برای شما مفید بوده میتوانید با درج لینک سایت ما در سایت یا وبلاگ خود ویا معرفی سایت ما به دوستان خود و یا با روش های پیشنهادی ما از پی سنتر حمایت کنید.
راهنمای پروژه
رمز فایل
www.pcenter.ir
نوشته شده در سه شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۲   توسط Admin   بازدید : 1581
نظر شما :
نام :
ایمیل :
(ایمیل نمایش داده نمیشود)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:Pa :*q :Ow :Be :Sr :?x

کد امنیتی :
برای تعویض عکس کلیک کنید


RSS Feed Site map