|
||||||
ورود کاربرانمطالب پر بازدیدمحصولات پرفروشدسته هاآمار سایت |
در این بخش با قسمت سوم آموزش تابلو روان ، نکته هایی از تابلوروان که از سایت HLachini.com گرفته شده است را بررسی خواهیم کرد. دانستن این نکته ها در ساخت تابلو مفید خواهد بود ! تابلوروان:اثر فلیکر اثر نور در چشم انسان برای مدت کوتاهی باقی میماند. این خاصیت را اثر پس ماند نور (Flicker) مینامند. برمبنای همین خاصیت است که در سینما و تلویزیون احساس پیوستگی تصویر بوجود میآید. چنانچه تصاویری که از یک حرکت مثلا راه رفتن انسان عکس برداری شود و سپس با سرعت 16 بار در ثانیه به نمایش درآید، چشم انسان منقطع بودن تصاویر را احساس نکرده و تصاویر را بطور پیوسته حس میکند. بر مبنای این خاصیت بود که صنعت سینما بوجود آمد.
ترتیب کار به این صورت است که توسط یک دوربین فیلمبرداری مخصوص که قادر است در هر ثانیه 16 تصویر از یک صحنه عکس برداری نماید، تصاویر تهیه شده سپس با همان سرعت به نمایش در میآیند. البته به علت اینکه با 16 تصویر در ثانیه حرکات نرم و طبیعی نداریم، فرکانس مزبور بعدا به 24 تصویر در ثانیه افزایش داده شد. در این فرکانس برای بیش از 90 درصد حرکات، پیوستگی طبیعی بوجود میآید. به همین علت به فرکانس مزبور حد پیوستگی گفته میشود. مشکل دیگر مسئله چشمک زدن تصویر است.
در فرکانس 24 تصویر در ثانیه اگر چه مسئله پیوستگی تصاویر حل میشود اما تصاویر چشمک میزنند و این بخاطر این است که چشم اگرچه در این فرکانس، تصاویر را پیوسته میبیند و حرکات را طبیعی احساس میکند اما خاموش شدن صحنه در حین تعویض یک تصویر به تصویر بعدی بوجود میآید را بصورت چشمک زدن تصویر احساس میکند. این پدیده بخصوص برای تصاویری با نور بیشتر محسوستر است. برای رفع این مشکل باید حداقل 48 تصویر در ثانیه به نمایش درآید تا اثر چشمک زدن از بین رود. در سینما چون نمایش 48 تصویر در ثانیه، اشکالات عملی بوجود میآورد، مسئله را به طریق دیگری حل نمودهاند. به این ترتیب که سرعت حرکت نوار فیلم از مقابل لامپ پروژکتور همان 24 تصویر در ثانیه است منتهی به کمک یک دیافراگم گردان به هنگام تعویض یک فریم به فریم بعدی و همچنین در زمان نمایش فریم و درست در وسط زمان مزبور نور لامپ پروژکتور به فیلم قطع میشود. با اینکار هر فریم دو بار روشن و خاموش میشود. با این تدبیر که هر تصویر دو بار روشن میشود و سرعت حرکت نوار 24 تصویر در هر ثانیه است، از نظر چشم 48 تصویر در ثانیه احساس میشود و مشکل چشمک زدن از بین میرود. در تابلوهای روان هم مسائل پیوستگی تصاویر و همچنین چشمک زدن، عوامل تعیین کننده سیستم جاروب و زمانهای مربوطه هستند.
تابلوروان: اجزاي تصوير هر تصویر در نمایشگرها از نقاط و اجزای کوچکتری تشکیل شده که با در کنار هم قرار گرفتن آن مغز آنرا بصورت پیوسته و شکل واحد میبیند. به این تصویر نگاه کنید، تصویر صورتک خندان ! در نگاه اول تصویر فوق به صورت یک تصویر کامل و یکپارچه به نظر میرسد. اما اگر کمی با دقت بیشتر به آن دقت کنید و تا حد امکان آنرا بزرگ نمایید متوجه خواهید شد که در واقع آن تصویر از نقاط ( pixel ) متعددی تشکیل شده. پس تصویر فوق را میتوان مجموعه نقاطی دانست که دارای رنگهای متفاوتیاند. هر یک از این نقاط را یک جزء تصویر (Picture Element) و این خاصیت را خاصیت موزائیکی تصویر مینامند. من جهت کمک به درک مطلب تصویر فوق را با بزرگ نمایی بیشتر در زیر قرار دادهام. به آن دقت کنید. هرچه تعداد اجزاء تصویر در واحد سطح بیشتر باشد، وضوح تصویر بیشتر میباشد. به عبارت دیگر تصویر به واقعیت نزدیکتر بوده، جزئیات آن بهتر دیده میشود. در تابلوهای دیجیتالی نیز خاصیت موزائیکی وجود دارد. تصویر تابلو توسط ماتریسی از LED ها ایجاد میگردد. در اینجا ابعاد یک جزء تصویر به اندازه قطر یک LED است. که از یک فاصله معین چشم بیننده قادر به تمایز نقاط تصویر ایجاد شده نبوده و یک تصویر را یکپارچه احساس میکند. تابلوروان: جاروب یک در میان همانطور که گفته شد، جهت نمایش مناسب تصاویر متحرک باید حداقل 24 تصویر در ثانیه نمایش داده شود. حال فرض کنید شما یک تابلو با 32 سطر میخواهید طراحی کنید و از جاروب سطری هم استفاده میکنید در این حالت زمان نمایش هر فریم تصویر برابر با 41.6 میلی ثانیه خواهد بود و در هر فریم 32 سطر جهت جاروب داریم پس زمان روشن بودن هر سطر برابر با 1.3 میلی ثانیه خواهد بود. خوب شما مدار را طراحی و میسازید اما در پایان متوجه میشوید که نور LED ها بسیار کم تر از حالت معمولی است و حسابی متعجب خواهید شد که چرا با وجود استفاده از LED های مرغوب نور تابلو روان تا این حد کم است؟! نکته اینجاست که شما هر LED را فقط به مدت 1.3 میلی ثانیه روشن نگاه میدارید و سپس به مدت 31 برابر این مدت خاموش نگاه میدارید( به خاطر جاروب 31 سطر بعدی ) یعنی 1.3 میلی ثانیه روشن و 40.3 میلی ثانیه خاموش است. ودر واقع اثر نور LED در چشم به میزان قابل توجهای کاهش مییابد.
جهت کم کردن این اثر و افزایش نور تابلو روان چند کار را میتوان انجام داد : 1. افزایش ولتاژ اعمالی به LED ها که معمولا این کار خطر سوختن LED ها در اثر هنگ کردن تابلو افزایش داده و همچنین از عمر مفید آن نیز خواهد کاست. 2. تقسیم تابلو به سگمنت های جداگانه مثلا برای مثال فوق تقسیم تابلو به 4 سگمنت 8 سطری. این روش مناسبی است ولی به پیچدگی نرمافزار و سختافزار خواهد افزود و در تابلو های کوچک توصیه نمیشود. 3. جاروب یک در میان، این روش راه حل مناسبی در بر طرف نمودن مشکل فوق است. در عین حال که به پیچیدگی مدار منجر نخواهد شد و همچنین با تغییر سادهای در الگوریتم برنامه میتوان از آن بهره برد. ترتیب کار به این صورت است که ما هر فریم کامل را که در مثال فوق برابر با 32 سطر است به دو نیم فریم تقسیم میکنیم. فریم اول شامل سطرهای فرد (1،3،5،7،9،11،13،15،17،19،21،23،25،27،29،31) و فریم دوم شامل سطرهای زوج (2،4،6،8،10،12،14،16،18،20،22،24،26،28،30،32) است. حال در هر جاروب فقط یکی از دو نیم فریم زوج ویا فرد را جاروب میکنیم. بدین ترتیب که یکبار نیم فریم فرد و بار بعد نیم فریم زوج و دوباره نیم فریم فرد و ... در این حالت چون در هر بار فقط 16 سطر جاروب میشوند لذا زمان روشن بودن هر LED بیشتر خواهد شد. البته حتما شما خواننده تیز بین این مقاله متوجه شدید که در این حالت در ثانیه فقط ما 12 تصویر (فریم کامل) نمایش دادهایم پس احتمالا بخاطر این کاهش مجددا مشکل لرزش تصویر را داشته باشیم! البته شما کاملا حق دارید ولی نکته ظریفی هم این بین وجود دارد و آن هم این است که تعداد نیم فریم های نمایش داده شده در یک ثانیه همان 24 عدد است. در نتیجه لرزش تصویر منتفی خواهد بود.
تابلوروان: بلوک دیاگرام یک تابلو دیجیتال تابلوهای روان حرفه ای از بخشها و بلوک های گوناگونی تشکیل شدهاند ، که دانستن آن برای برای شما علاقمندان به این مباحث لازم است. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، این تابلوها از بلوکهای :
تشکیل شدهاند. در واقع یک تابلوی نمایشگر دیجیتالی، متن مورد نظر خود را از طریق تجهیزات ورودی همچون کیبورد و یا پورت سریال دریافت میکند. و این اطلاعات را در اختیار پردازنده قرار میدهد. سپس پردازنده پس از آنالیز اطلاعات آن را در حافظه تابلو ذخیره نموده. علاوه بر آن حافظه موجود در تابلو میتواند کدهای برنامه را در خود نگهداری نماید. از طرفی پردازنده با توجه به اطلاعات ذخیره شده، سیگنالهای لازم را جهت نمایش تولید کرده و در اختیار درایورها قرار میدهد. با توجه به اینکه نحوه چیدمان LED ها در نمایشگر بنا به دلایلی که بعدا توضیح داده خواهد شد به صورت ماتریسی می باشد، لذا دو دسته درایور برای راه اندازی ماتریس نیاز است که شامل داریورهای سطر و داریورهای ستون مییاشند. این درایورها با توجه به فرامین دریافتی از سوی پردازنده، با روشن و خاموش نگاه داشتن LED های موجود در ماتریس، باعث به نمایش در آمدن مطالب (اعم از متن و یا تصویر) بر روی ماتریس خواهند شد.
برای دریافت قسمت قبلی آموزش تابلوروان اینجا را کلیک کنید
اگر این مطلب برای شما مفید بوده
برروی کلید G+1 کلیک کنید !
دانلود فایل های پروژه :دانلود رایگان پروژه
فایل ضمیمه ای وجود ندارد
خرید پروژه
کلیه فایل های ضمیمه این پروزه به صورت رایگان قرار داده شده است.
اگر این مطلب برای شما مفید بوده میتوانید با درج لینک سایت ما در سایت یا وبلاگ خود ویا معرفی سایت ما به دوستان خود و یا با روش های پیشنهادی ما از پی سنتر حمایت کنید. راهنمای پروژه
رمز فایل
www.pcenter.ir
مطالب مرتبط :
نوشته شده در دوشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۳ توسط Admin
بازدید : 2134
نظر شما : جدیدترین مطالب
راه اندازی کیبورد 4 در 4 در کدویژن
راه اندازی موس و کیبورد با AVR نحوه تغییر نام و آیکون برنامه های اندرویدی بانک خازن چیست ؟ SVC چیست ؟ راه اندازی مموری کارت MMC و SD و SDHC با AVR فیلم آموزشی نحوه ساخت کیبورد مجازی در سی شارپ سورس کامل بازی سوکوبان Sokoban با امکان طراحی مرحله جدید و حل خودکار آن مدار کامل RFID سیستم تشخیص اشخاص برای ورود و خروج مدار کامل تابلوروان AVR با دات ماتریس رنگی باقابلیت گسترش اندازه تابلو شبیه سازی کابین آسانسور با میکروکنترلر PIC و کامپایلر MPLAB X |
|||||
| ||||||